/srv/irclogs.ubuntu.com/2010/11/30/#ubuntu-no.txt

=== elzapp_ is now known as elzapp
SlimGJeg har et nettverk med 14 hp procurve svitsjer, hvilken service bør jeg titte på om jeg vil se samlet SNMP informasjon fra alt utstyr?10:03
SlimGet levende webinterfjes hadde vært å foretrekke10:03
xtkva meiner du med "SNMP informasjon" ? Munin er fin for porttellar, t.d.10:03
SlimGJeg kan sette opp alle svitsjene til å sende SNMP til en server, så noe som kan samle og konvertere dette til noe synlig i nettleseren tenkte jeg på10:04
SlimGnoe som kan samle feilmeldinger i tillegg til ytelse10:06
xtah, SNMP traps, det er noko anna10:08
xtdå er du prisgitt kva svitsjane gir traps for10:08
xtmen link-brot og slikt er jo vanleg10:08
SlimGah, takk for oppklaring xt10:08
xtSNMP (GET) er innsamling av info, du er jo prisgitt produsent der òg, men pakketeljarar er rimelig standard på alt nettutstyr10:09
xteg trur cacti er populær òg10:10
molvenSånn sett bort frå at det er alt for omfattande så har du jo NAV10:10
molvenhttps://nav.ntnu.no/about/10:12
xtmolven: vil du han verkeleg så vondt? (:10:14
molvenxt: Eg hadde disclaimer fyrst!10:14
SlimG:)10:14
SlimGhva er disse .mib filene som blir nevnt i ny og ne rundt emnet?10:15
xtSlimG: tenk xls for xml (:10:15
xtikkje heilt10:15
xtmen det er definisjon av kva som finst, og kva det betyr10:15
xtog så er det gjerne ulike mibs for snmp get og snmp traps10:15
SlimGah, ok10:16
SlimGfinnes det noe cli verktøy for å gi en grei oversikt på en SNMP trap?10:31
BergeDu har han snmpwalk.10:31
BergeAh, du sa traps?10:31
Bergetcpdump? (-:10:32
xtSlimG: ein snmp trap er berre UDP-pakke sendt frå ei maskin til ei anna10:32
xtca10:32
Berge(Om du ikke er happy med snmpd, altså.)10:32
SlimGah, da har jeg misforstått, tenkte snmp trap var den maskinen som var satt opp som snmp server på alle svitsjene10:33
xtsnmptrapd finst10:34
xteg har brukt den i samspel med http://www.snmptt.org/ for å logge traps til fil/mirk t.d.10:34
BergeKanskje jeg burde se på det.10:39
BergeJeg har jo satt opp alle Windowsmaskinene til å sende SNMP-traps når de feiler i pålogging.10:39
xtsnmptt funker ålreit. Kan oversette oid til tekst, og logge til div. backends10:40
xteg logger til sql, og poller derfrå10:41
xtdet fine/viktige er at du får den fint til å ignorere traps som er slitsomme10:41
xter mange av dei. (:10:41
BergeSQL er jo nesten kjekt.10:41
BergeSå kan man spørre seg frem til ting.10:41
jo-erlend_jeg har kikket litt på couchdb i det siste. Det virker jo nesten enda kjekkere.10:42
Berge…enn?10:42
jo-erlend_sql.10:42
xtapples..melons10:43
BergeNei, eid.10:43
Bergejo-erlend_: CouhDB er ikke en relasjonsdatabase.10:43
jo-erlend_Berge, jeg vet jo det?10:43
BergeHvordan kan du da si at den er kjekkere enn SQL?10:43
jo-erlend_tja. Språket virker mye mer fleksibelt, for eksempel. Det finnes helt klart situasjoner hvor SQL er bedre egnet.10:44
BergeDu gir ingen mening.10:45
jo-erlend_neivel? 10:45
BergeCouchDB representerer data på en helt annen måte enn en SQL-database.10:46
jo-erlend_nettopp. 10:46
BergeDet er to forskjellige måter å tenke datalagring på. Med sine fordeler og ulemper.10:46
jo-erlend_ja? Hva er det du vil frem til?10:47
BergeOm du har data som passer fint i en relasjonsmodell, vil du antagelig komme best ut av det med SQL, eksempelvis.10:47
BergeJeg ser ikke hvordan SQL kan være mindre fleksibelt?10:47
jo-erlend_du kan presse alt inn i en relasjonsmodell. Men hvis du snur på det; hvis du _ikke_ er avhengig av kaskader og slikt, så kan dokumentmodellen gjøre ting veldig mye enklere. 10:47
BergeOg mye vanskeligere (-:10:48
BergeAvhengig av problemet.10:48
jo-erlend_hæ? Hvordan det?10:48
jo-erlend_åja, sånn. Ja, i noen sammenhenger, så kan det det.10:48
jo-erlend_spørsmålet er jo om han trenger støtte for svære kaskader for bruken sin da.10:50
BergeFor øvrig er vel ikke CouchDB kjent for ytelse?10:50
jo-erlend_jojojo.10:50
jo-erlend_folk snakker jo om å bytte ut MySQL for CouchDB nettopp for å få større ytelse og bedre skalering. 10:51
Kagee"folk"10:51
Berge«MySQL»10:51
BergeJeg tror ikke jeg kjenner noen som har couchdb i produksjon (-:10:51
jo-erlend_jaja. Alt er relativt. Og hvis du trenger svære kaskader, så er nok en god SQL server et bedre valg. 10:51
jo-erlend_Berge, Ubuntu One?10:52
BergeJeg kjenner ikke dem som driver Ubuntu One.10:52
jo-erlend_neinei. Jeg misforsto visst. Jeg trodde han snakket om en helt enkel database.10:53
* virtuelv ser couchdb-diskusjonen i backloggen og klukkler11:54
xtvirtuelv++11:54
virtuelvhttp://nosql.mypopescu.com/post/1016320617/mongodb-is-web-scale11:55
jo-erlend_virtuelv, hehe12:33
jo-erlend_jeg mener jo fremdeles at javascript er et mer fleksibelt språk enn SQL. Det er litt mer behagelig også. Men det er lov å være uenige, såklart. 12:46
xthuuuh?12:48
jo-erlend_hva?12:48
xtsense you are not making12:50
jo-erlend_SQL er ett språk. JavaScript er et annet språk. Jeg liker bedre å jobbe med sistnevnte enn førstnevnte.. Hva er vanskelig?12:50
xtja, og eg likar betre å jobbe i nynorsk enn å jobbe i perl12:51
jo-erlend_hmm? 12:51
xtthat's what I was thinking!12:51
kjes:-D12:51
jo-erlend_jeg visste ikke at hverken perl eller nynorsk ble brukt for å jobbe med data i en database.. :)12:51
kjesxt: var noe sånn jeg tenkte her og12:51
xtjo-erlend_, du endra uanset argument frå "mer fleksibelt" til "bedre å jobbe med"12:52
xtbegge argument er verdilause i mine auge12:52
xthehe12:52
jo-erlend_endret? Nei. Jeg har ikke endret noen ting. 12:52
xtbedre å jobbe med = subjektivt, mer fleksibelt = so?12:52
jo-erlend_JavaScript er et mer fleksibelt språk enn SQL. Det kan du nesten ikke være uenig i? Når du snakker om databasene, så er det noe annet. 12:52
xtEg sa aldri at eg var uenig12:53
xteg sa det ikkje ga meining.12:53
jo-erlend_jeg synes couchdb er mer praktisk enn å jobbe med en sql database. Det er selvsagt forutsatt at du ikke bevisst prøver å finne et eksempel hvor en SQL database er det eneste som virkelig funker. 12:53
jo-erlend_en relasjonsdatabase, mente jeg å si.12:54
jo-erlend_<xt> eg logger til sql, og poller derfrå <-- det der så ikke ut som en situasjon hvor du virkelig trenger mange relasjoner. Det var altså i den sammenhengen at jeg veldig kort nevnte at: <jo-erlend_> jeg har kikket litt på couchdb i det siste. Det virker jo nesten enda kjekkere.12:57
xtsånn bortsett i frå at ca ingenting støtter det12:58
jo-erlend_hva mener du med det? 12:58
xtom det var min spesifikke case du ville løyse12:58
jo-erlend_ville egentlig ikke løse noe som helst. Det var bare en kort kommentar. Men hva mener du med at ingenting støtter det?13:03
virtuelvjo-erlend_: poenget er at å sammenlikne javascript og sql er som å sammenligne sportsbiler med tankskip13:20
jo-erlend_hvorfor det? JavaScript er spørringsspråket i couchdb, mens SQL er spørringsspråket i SQL-databaser. Da blir det jo temmelig merkelig å ikke sammenlikne språkene hvis du skal sammenlikne bruken av databasene. 13:21
jo-erlend_og jeg mente ikke å si at SQL er et dårlig språk, på noen som helst måte. Det får jobben gjort. Men det er ikke et behagelig språk å jobbe med, spør du meg. 13:22
xtkomfort er ikkje eit teknisk argument13:22
Bergejo-erlend_: Jeg synes SQL er kjempegreier.13:25
* xt likar nynorsk, og sportsbiler, og tankskip13:26
jo-erlend_Berge, jeg skjønte det. Og i mange sammenhenger er det vel nærmest uslåelig. I endel andre sammenhenger, gir en SQL database deg mer kompleksitet og dårligere ytelse, uten at du egentlig tjener noe som helst. 13:26
BergeDet er uslåelig når du skal, eh, spørre en SQL-database.13:28
BergeSånn utover det er det ganske ubrukelig.13:28
BergeOg, vel, overhodet ikke sammenlignbart med Javascript. (For øvrig, jeg trodde man spurte mot couchdb med noe JSON-greier over HTTP?)13:29
xtBerge: JSON er per def javascript :D13:30
xtmen ikkje eit språk, iofs13:30
xtJSON er kun "objekt"13:30
xtmen det gyldig js-syntaks13:30
Bergext: en representasjon, ja?13:30
BergeDu kan jo jokke med JSON fra perlen din.13:30
BergeSånn om du vil.13:30
BergeJSON er gyldig js-syntaks, men tolkes ikke som javascript.13:30
BergeSånn iofs.13:30
jo-erlend_du bruker javascript for å definere visninger. Men Couchdb er jo mye mer enn bare en database. Du kan kjøre programmet ditt direkte på databasen. 13:30
Bergejo-erlend_: I den grad du vil det.13:31
xtDu kan sikkert definere javascript-view i andre db-produkt òg13:31
xtdet har framleis ikkje noko med SQL å gjera, imo13:31
Bergext: Sant, sant.13:32
jo-erlend_ja, det er jo tydelig at dere går inn for å misforstå. :)13:33
xtnei, du13:33
jo-erlend_altså, hvis to språk brukes på samme måte for å gjøre de samme tingene, så er vel de to språkene sammenliknbare? Spørsmålet er om du har behov for en relasjonsdatabase eller ikke. 13:34
Berge(For øvrig kan du selvsagt vippe inn JSON i Postgresen din, og du kan kjøre perl i den om du føler SQL ikke er tingen for deg.)13:35
xtjepp, så då blir alle jo-erlend_ sine poeng ugyldige,13:36
xtlett!13:36
xtbra, Berge 13:36
Berge\o/13:36
jo-erlend_Berge, du behøver ikke å definere datatyper og slikt i PostgreSQL? Jeg trodde det var absolutt nødvendig. 13:36
Bergejo-erlend_: Klart. Datatypen JSON.13:36
xtjust så13:36
BergeI disse dager kan planneren planlegge spørringer inn  i XMLen og JSONen og greier, dog.13:37
jo-erlend_ja, det er mange som snakker varmt om postgres. 13:38
xtmen det er jo SQL, så er nok lite komfort og/eller fleksibilitet :D13:39
xtog praktisk13:39
xtsom var dei tre argumenta dine for couch13:39
Berge<3 Postgres.13:39
Berge(Min store, gylne hammer.)13:39
xt♥ MySQL 13:39
* Berge kaster en MyISAM-tabell på xt.13:39
jo-erlend_xt, du har selvsagt lagt merke til at jeg aldri har sagt at couchdb var bedre? 13:39
BergeEn tung.13:39
xtjo-erlend_, jepp. Og du la sjølvsagt merke til at eg aldri hevda at "SQL" var betre?13:40
xtBerge, My ISAM is bigger than yours13:40
Bergext: Godt, godt.13:41
maneatingduck3Hehe, fin diskusjon. Min oppfatning: 1) velg teknisk løsning ut fra behov. Dette kan innimellom være så enkelt som en flat fil. 2) Lær deg å bruke den tekniske løsningen du har valgt. Om man må bruke SQL eller Javascript bør komme laaaaangt ned på kriteriumslista :)13:41
xtmaneatingduck3: altfor sakleg, vonar du angrar no.13:41
jo-erlend_maneatingduck3, enig.13:42
jo-erlend_det var jo ikke det diskusjonen handlet om heller. Spørsmålet var om couchdb er mer praktisk hvis du skal ha en liste du henter elementer fra. I sånne sammenhenger, for min del, er det ingen tvil om at couchdb virker mer praktisk. 13:43
maneatingduck3xt: Jau, angrar som ein hund13:43
xtjo-erlend_, søte argument13:43
xtrelevant? nei13:44
jo-erlend_er det ikke? 13:44
maneatingduck3http://www.google.com/search?q=couchdb+data+loss13:44
xtjo-erlend_: kva som _for deg_ virker meir praktisk, er ikkje relevant, nei13:44
maneatingduck3/dev/null er det raskeste stedet å sende data dersom du ikke bryr deg om å få dem tilbake :)13:45
jo-erlend_maneatingduck3, jeg er klar over det. Det er en umoden teknologi. Jeg har heller aldri anbefalt den løsningen for noen. Jeg synes likevel at løsningen er lovende, praktisk og behagelig. 13:45
xthandlelister er lovende, praktisk og behagelige13:46
xtkan hente elementer frå den lista òg13:46
* Berge henter xt fra en liste13:48
* Berge relaterer xt til nynorsk.13:48
jo-erlend_heh, det er forøvrig veldig merkelig hvor mye som kan komme ut av en så liten og ubetydelig kommentar. 13:52
xtjo-erlend_, nei, det er ikkje pga av den eine13:53
xter summen13:53
xtKASKADER13:53
xtav rare argument13:53
xtsom relaterer til kvarandre13:53
jo-erlend_ja, dere er flinke til å misforstå.13:54
jo-erlend_Berge har jo gjort det til en kunst. 13:54
xteg føler det som om det er du som misforstår13:54
xtBerge misforstår ikkje meg, virker det som, heller13:55
Bergext og jeg forstår hverandre ganske godt, egentlig.13:55
BergeTross språkbarrieren!13:55
jo-erlend_Berge, ja, kanskje dere ikke vrir like mye på ordene til hverandre.13:56
xtvrir på ord? gjorde me det, Berge ?14:37
Bergext: Jeg tror ikke jeg vridde på dine ord, i alle fall.14:37
si-m1Wrt ieve nyyr zvar beq 13 unxx14:40
si-m1noen ganger 26 også14:41
maneatingduck3Selv benytter jeg alltid rot26 for dobbel sikkerhet14:41
xtI see what you did thar14:41
jo-erlend_jeg leste igjennom backloggen en gang til. Det var vel feil å si at dere vridde på ordene. Det var vel heller sånn at jeg overvurderte dere litt og at det skapte misforståelser. Beklager. 15:09
* Berge undervurderer xt litt for å veie opp.15:10
* xt overvuderer seg sjølv litt for å vege opp15:10
jo-erlend_hehe, det skjer skikkelig rare ting med ubuntu om dagen. Spesielt Totem. 16:55
jo-erlend_nå tok plutselig filmområdet i totem over en fane i firefox, helt uten videre..  Hørt om noe sånt før, eller?16:56
jo-erlend_ah. Nevermind... Jeg må ha klikket og dratt. Visste ikke om den funksjonen jeg. 16:57
SlimG_Jeg har en bunch med openwrt kapable rutere, hvilken programvare bør jeg ha om jeg ønsker å ha et sentralt lager med brukere, og WPA2 Enterprise?20:46
SlimG_Jeg er sett meg litt blind på RADIUS, LDAP, databaser og EAP20:46
SlimG_noen som er interessert i å hjelpe meg å flytte brikkene på plass? Laptop <--WPA2Ent@802.11G--> openwrt med ? <--?@ethernet--> Ubuntu server med ?20:51
xtSlimG_: windows 2003? :p21:22
xtwindows 2008, kanskje21:22
* SlimG_ holder seg for ørene21:35
SlimG_Funker dårlig i textchat :)21:36
SlimG_Prøv å glem at jeg nevner WPA2Enterprise, jeg er bare interessert i at wifibrukere må autentisere seg med brukernavn+pass for å få koblet til openwrt ruteren, så får openwrt ta spørringen videre til en server med en brukerbase på21:51
SlimG_Jeg har kun vært borti wifi rutere med PSK til nå21:53
SlimG_Jeg får anbefalt å bruke radius med openldap som backend, men er det nødvendig å bruke radius når man har openldap? i min teori virker radius som en omvei21:54
xtSlimG_: hm.. det vanlege er at AP-en spør ein radius-server21:59
xtkanskje du kan jukse sidan du kan køyre autentisering lokalt på AP21:59
xtmen har ikkje testa noko slikt personleg21:59
xtbør jo vera gode howtos på dette for wrt? bruker å vera mykje info (:21:59
SlimG_det er veldig mange gode howtos som nevner radius, eg må berre bli litt meir klok på kva alt er, så eg veit kva eg vil ha og kan sjå etter riktig howto22:07
SlimG_takk for info xt22:08
xtnpn22:08
xtSlimG_: kvifor vil du har user/pass ? er jo stress22:09
xtlettere å sette opp hotspot, hehe22:09
xtmed webside-autentisering22:09
xtogså støtta på wrt22:09
SlimG_Regner med det fungerer dårlig når man vil koble til hodeløse enheter22:11

Generated by irclog2html.py 2.7 by Marius Gedminas - find it at mg.pov.lt!