/srv/irclogs.ubuntu.com/2012/11/13/#ubuntu-se.txt

ibmrealubot när det gäller säkerheten mellan firefox och chromium är båda lika säkra?01:01
andolibm: Vilken webbläsare som är säkrast lär bero rätt mycket på vem du frågar, liksom hur du definerar säker, alltså vilka sortes hot du förväntas skyddas emot.01:44
ibmrealubot och vad är skillnaden mellan dessa Linux Mint, Unity, eller Gnome Shell (Ubuntu), när det gäller snabbhet och prestanda, är de då snabbare eller trögare?01:57
ibmrealubot och vad är skillnaden mellan dessa Linux Mint, Unity, eller Gnome Shell (Ubuntu), när det gäller snabbhet och prestanda, är de då snabbare eller trögare?05:53
HakanSibm: Snälla, sluta spamma kanalen med samma frågor hela tiden. Om du vill realubot något så ta det privat med honom. Eller så väntar du tills han svarar.06:00
ibmvet du skillnaderna?06:02
ibmmellan dessa distributioner?06:02
ibmHakanS vet du skillnaderna?06:10
ibmHakanS mellan dessa distributioner?06:10
HakanSibm: Nej. Jag har inte provat Mint och Gnome shell.06:20
ibmHakanS aha06:20
ibmHakanS ok06:20
ibmvad är skillnaden mellan dessa Linux Mint, Unity, eller Gnome Shell (Ubuntu), när det gäller snabbhet och prestanda, är de då snabbare eller trögare?07:26
sandeliusibm: tror skillnaden är ytterst liten, det var den iaf för ett par år sen. Det är mest den grafiska biten som skiljer.07:28
ibmsandelius rent grafiskt påverkar det snabbheten eller?07:30
sandeliusibm: jo självklart men skillnaden är som sagt ytterst liten. Den största anledningen mellan det olika är "smaken är som baken"07:31
ibmsandelius om man jämför dessa med t. ex. xubuntu är de då snabbare eller trögare?07:31
sandeliusibm: xubuntu är också en av dom som går i ovan genre. Du lär inte märka någon större skillnad i snabbhet från xubuntu och exempelvis Mint.07:33
sandeliusNågon här inne som testat Steam betan?07:34
ibmsandelius aha07:35
ibmsandelius ok07:36
sandeliusDet är av denna anledning jag alltid stannat kvar hos Ubuntu07:37
sandeliusibm: körde Mint ett tag men återgick till Ubuntu då den senare känns lite stabilare på något sätt.07:38
sandeliusibm: Sen kör jag/vi Ubuntu som webbserver i firman så det passar bra :)07:38
ibmjag fick denna länk tidigare från realubot http://askubuntu.com/questions/88936/how-to-remove-old-kernel-versions-automatically där står det att det inte fungerade utan att man ska ändra något annat också kan någon hjälpa mig med att förstå detta?07:40
larsemilsandelius: har inte hört något prat om det alls07:42
ibmdet står att han lyckades på något sätt? http://askubuntu.com/questions/88936/how-to-remove-old-kernel-versions-automatically07:44
ibmhttp://askubuntu.com/questions/88936/how-to-remove-old-kernel-versions-automatically kan någon hjälpa mig att förstå hur?07:45
HeManMorrn!08:00
coffentjena08:02
* realubot sparkar in dörren kanalen.08:08
realubot*till08:08
* realubot går ut ur kanalen. Tar sats. Och sparkar in dörren till kanalen en gång till.08:08
* realubot sparkar ut dörren till kanalen inifrån kanalen.08:09
realubotSå där ja.08:09
ibmrealubot och vad är skillnaden mellan dessa Linux Mint, Unity, eller Gnome Shell (Ubuntu), när det gäller snabbhet och prestanda, är de då snabbare eller trögare?08:09
realubotibm: Jag tror mest det är en smaksak. Du får testa dig fram vilket du tycker passar dig bäst. Om du är ute efter en snabb Skrivbordsmiljö så är det Lubuntu eller Xubuntu som gäller.08:10
realubotAv *buntu-distarna.08:10
ibmrealubot är dessa snabbare än t. ex. xubuntu eller trögare?08:12
ibmrealubot alltså är xubuntu snabbare eller trögare än de här? Linux Mint, Unity eller Gnome Shell (Ubuntu),08:14
realubotibm: Jag tror att Xubuntu är snabbare men du får helt enkelt testa. Jag tror att Xubuntu/Lubuntu är snabba distar när det kommer till grafiska element. Däremot så tar ju programmen lika lång tid som vanligt oavsett vilket DE du kör programmen i. Sidorna laddas ju inte in snabbare i Firefox i Xubuntu än i Mint.08:17
realubotDet går så klart inte snabbare att bränna en skiva i Lubuntu än Ubuntu för att ta ett annat exempel.08:18
realubotDet är ju det grafiska gränssnittet som är snabbare, inte programmen.08:18
realubotDock så är ju Chrome snabbare än Firefox men då snackar vi ju två olika program.08:18
realubotChrome är knappast snabbare än Chrome i Lubuntu än i Ubuntu.08:19
ibmrealubot http://askubuntu.com/questions/88936/how-to-remove-old-kernel-versions-automatically där står det att det inte fungerade utan att man ska ändra något annat också kan du hjälpa mig med att förstå detta?08:19
lag^Någon som haf problem med dropbox i mint 13?08:19
realubotibm: Det står att man måste lägga in apt-get autoremove som daily cron job.08:20
ibmrealubot hur gör man det?08:21
realubotibm: https://help.ubuntu.com/community/CronHowto08:21
realubotibm: sudo crontab08:21
realubotför att lägga in ett cron job som root.08:21
realubotDärefter ska du ha en rad som ser ut något åt det här håller:08:22
realubot* * * * * apt-get autoremove08:22
realuboteller08:23
realubot* * * * * 'apt-get autoremove'08:23
realubotDu frå fråga någon annan i kanalen hur det ska se ut för att fungera.08:24
ibmrealubot är det inte något av dessa? // Do automatic removal of new unused dependencies after the upgrade08:24
ibm/ (equivalent to apt-get autoremove)08:24
ibmUnattended-Upgrade::Remove-Unused-Dependencies "true";08:24
realubotEller så skapar du ett skript i din HEmkatalog som du döper till t.ex, autoremove.bash08:24
realubotOch så lägger du in:08:24
realubot* * * * * /home/ibm/autoremove.bash08:25
realubotoch i filen autoremove.bash lägger du in:08:25
realubot#!/bin/bash08:25
realubotoch på raden under:08:25
realubotapt-get autoremove08:25
realubotSedan sätter du exekveringsrättigheter på skriptet med:08:25
realubotsudo chmod +x /home/ibm/autoremove.bash08:26
realubotibm: Jo, men personen skriver ju att det inte räcker.08:27
realubotUtan att man måste lägga in apt-get autoremove som ett root cron job också.08:27
realubotbbl08:27
ibmrealubot men det kanske är några andra rader som finns i samma fil?08:29
ibmrealubot autoremove finns där också08:30
ibmrealubot på vissa andra rader08:30
ibmrealubot i samma fil står det att man kan låta systemet uppdateras, när man stänger av datorn, funkar det då som i windows?08:33
ibmrealubot och även låta systemet rensa automatiskt allt skit?08:34
nighterHajar inte finns det nån jäkla binär i linux som använder sig av logname kommandot! En larmsättning som gnäller på att logname: no login name men ingen stans kör den det kommandot vad kan se :(08:48
nighterkört strings på binärer för se om de kanske kallar på det kommandot.08:48
nighternånstans.08:48
nighterförstår icke!08:48
realubotibm: Det låter som en dålig lösning att uppdatera systemet när datorn stängs av. Låt det vara som det är istället så får du inte säkerhetsuppdateirngarna så snart som möjligt.09:25
realubotibm: När det gäller autoremove så är det möjligt att du har rätt. Det kanske finns ett sådant alt. i filen också så man slipper ta till fulhacket med con job.09:26
realubot*cron job09:26
realubotbbl09:26
ibmrealubot snälla can du kolla filen?09:26
ibmrealubot har du redan sett den?09:27
ibmrealubot frågan är bara vilka rader som man ska aktivera?09:27
ibmrealubot och vilka inte?09:28
realubotibm: Jag har inte tid.09:30
ibmrealubot ok09:30
ibmrealubot kanske då senare eller imorgon09:31
realubotibm: Jag har kollat nu.09:32
realubotibm: Jag tror att du har helt rätt.09:32
ibmrealubot ok09:32
ibmrealubot vet du vilka rader man ska ha09:33
realubotOm du tar bort // framför //Unattended-Upgrade::Remove-Unused-Dependencies "false";09:33
realubotOch ändrar false till true?09:33
realubotOch tar bort // framför //Unattended-Upgrade::InstallOnShutdown "true"; så kommer nog uppdateringarna att installeras när du stänger av datorn.09:34
realubotDet sistnämnda rekommenderas inte!09:34
ibmvarför inte09:34
realubotLåt uppdateringarna installeras när dom finns tillgängliga. Ju förr du installerar säkerhetsuppdateringar ju bättre.09:34
ibmdet gör ju windows09:34
realubotibm: Därför att om det är en säkerhetsuppdatering så kommer du ju inte att ha ett säkert system tills du stänger av datorn.09:35
ibmaha09:35
ibmok09:35
realubotibm: Det innebär ju inte att Windows gör rätt bara för att Windows gör så.09:35
ibmnej men jag tänkte att då använder man inte datorn09:35
ibmså det inte blir nåt fel09:36
realubotibm: Skillnaden ligger väl i att alla säkerhetsuppdateringar i Windows kräver omstart vilket Windows meddelar efter installation medan några säkerhetsuppdateringar i Ubuntu installeras utan att du behöver starta om datorn (andra inte).09:36
realubotibm: Säkerhetsuppdateringar som inte kräver omstart i Ubuntu kommer ju inte att installeras så snabbt som möjligt om du ställer in systemet på att installera säkerhetsuppdateringar när du stänger av datorn.09:36
realubotibm: Dessutom säger Windows till dig att starta om datorn om det hittar säkerhetsuppdateringar (och om man har WIndows instället på att automatiskt söka efter uppdateringar).09:37
realubotibm: Om du stänger av funktionen med att installera säkerhetsuppdateringar i Ubuntu kanske systemet inte varnar att du behöver stänga av datorn?09:38
realubotibm: Men om Uuntu säger till så är det ju ganska lugnt men varför vänta med att installer säkerhetsuppdateringar tills du stänger av datorn?09:38
realubotJag stör mig på att det ofta tar lång tid att stänga av Windows just p.g.a. att det ska konfgurera säkerhetsuppdateringar m.m.09:39
realubotDet är ju en av alla saker som är så bra med Linux att detta görs innan man stänger av datorn så att det går snabbt att stänga ner systemet oavsett om man har installerat säkerhetsuppdateringar eller inte.09:40
ibmrealubot fast det rekommenderas att avsluta programmen som uppdateras09:40
realubotMen, som sagt, Ubuntu kanske säger till att det finns säkerhetsuppdateringar och ber dig stänga av datorn och då gör det ju inte lika mycket om du ställer in systemet på att göra det när du stänger av Ubuntu. Dock så har jag svårt att se någon mening med att inte hämta och installera säkerhetsuppdateringar automatiskt direkt.09:41
realubotibm: Du kan i Software SOurces ställa in så att Ubuntu installerar säkerhetsuppdateringar automatiskt.09:41
realubotbbl09:41
ibmrealubot alla uppdateringar eller bara säkerhets uppdateringar?09:42
realubotibm: Säkerhetsuppdateringar.09:42
realubotDet kan vara dumt att ha systemet inställt på att installera alla uppdateringar automatiskt eftersom du kan ha PPA m.m. som innehållet ändras i och andra paket som du kanske inte vill ha senaste versionen av.09:43
realubotbbl09:43
ibmrealubot om andra uppdateringar körs automatisk kan de då förstöra systemet?09:43
ibmrealubot // Do automatic removal of new unused dependencies after the upgrade09:45
ibm/ (equivalent to apt-get autoremove)09:45
ibmUnattended-Upgrade::Remove-Unused-Dependencies "true"; dessa rader ovan behöver de inte också aktiveras?09:45
ibmrealubot det kanske inte bara räcker med Unattended-Upgrade::Remove-Unused-Dependencies "true";?09:47
ibmrealubot det står ju detta raden ovanför // (equivalent to apt-get autoremove)?09:55
ibmrealubot // Do automatic removal of new unused dependencies after the upgrade09:57
ibm/ (equivalent to apt-get autoremove)09:57
ibmUnattended-Upgrade::Remove-Unused-Dependencies "true"; så kanske man behöver aktivera alla de här raderna ovanför?09:57
ibmvad är dessa rader? "${distro_id}:${distro_codename}-proposed";10:03
ibm/"${distro_id}:${distro_codename}-backports";10:03
ibmalltså dessa proposed backports?10:04
realubotDet är olika förråd.10:05
realubotJag rekommenderar att du INTE lägger till fler förråd i filen.10:05
realubotLåt dessa vara avmarkerade.10:06
ibmok10:06
realubotDet är ju för att det står // (equivalent to apt-get autoremove) som du ska ta bort // framför Unattended-Upgrade::Remove-Unused-Dependencies "true";10:06
realubotSå att du aktiverar det och om informationen stämmer så är ju det samma sak som att köra apt-get autoremove från ett skript i cron job.10:07
ibmska jag inte ta bort // framför det här också // (equivalent to apt-get autoremove10:08
realubotibm: Det ska se ut så här: http://pastebin.ubuntu.com/1355195/10:09
realubotibm: Men enligt kommentaren här så fungerar det inte: http://askubuntu.com/questions/88936/how-to-remove-old-kernel-versions-automatically10:10
realubotibm: Men du får väl testa.10:10
ibmvarför inte så här? http://pastebin.ubuntu.com/1355196/10:11
ibmdet kanske behöver dessa rader?10:11
realubotibm: För att dom två första raderna är ju bara kommentarer.10:11
ibmär det även andra raden?10:12
ibmär andra raden alltså en kommentar också?10:12
ibmeller?10:13
ibmför den har ju parentes också?10:13
ibmrealubot är andra raden alltså en kommentar också eller?10:17
ibmrealubot vad händer om man gör så? http://pastebin.ubuntu.com/1355202/10:18
ibmrealubot vad händer om man gör så? http://pastebin.ubuntu.com/1355202/10:24
ibmrealubot är andra raden alltså en kommentar också eller?10:24
ibmrealubot vad händer om man gör så? http://pastebin.ubuntu.com/1355202/10:36
ibmrealubot är andra raden alltså en kommentar också eller?10:36
Screedogodkväll16:36
=== Sp00kan is now known as Spookan
realubotScreedo: God kväll.17:45
Screedoallt väl med realubot?17:51
DynamitHej på er. Hur är läget?19:26
realubotDynamit: Lugnt.21:12
realubotKanalen är som en avslagen pilsner i kväll.21:12
Dynamitmärker det21:14
Dynamitsjälv håller jag på att leka med källkoden för Dashlaunch Temp Monitor och moddar den, mrn ska nog sova snart21:15

Generated by irclog2html.py 2.7 by Marius Gedminas - find it at mg.pov.lt!