/srv/irclogs.ubuntu.com/2015/09/04/#ubuntu-fi.txt

TehdastehdasHauskaa vääntöä koneen ylikuumenemisesta - voisimmeko välttää kernelin parantamisen syyttämällä tavallista läppärirautaa https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/149179713:34
lubotu3Ubuntu bug 1491797 in linux (Ubuntu) "Shuts down when supposed to suspend as a reaction to self-caused overheat, session lost" [High,In progress]13:34
TominTehdastehdas: oon kyllä samaa mieltä, että kannattas noi lämpötahnat vaihtaa. Jos siinä välissa on ongelmaa, niin mikään jäähdytin ei pysty sitä suoritinta pitämään viileänä.13:43
Tominvoisin ehkä tehdä saman omalle thinkpadilleni (T61), tuskin olisi huono idea13:43
elias_aTomin: Olen toista mieltä. Ei se ongelma siitä johdu.13:46
elias_aSe ongelma johtuu siitä, että uusien thinkpadien lämmönhallinta on epästandardi ja linux ei vaan osaa sitä.13:47
Tominjaa, mie oon kyllä tuon bugiraportin kommenttien perusteella sitä mieltä, että tossa ongelma on juurikin siinä välissä, koska jos jo pienellä kuormalla lämmöt nousee, niin joku on vikana13:47
elias_aJos epäilyttää, suosittelen ajamaan winhotuksella jonkin stressitestin.13:47
elias_aTomin: Ole vain, mutta olet väärässä. :)13:47
Tominselvä13:47
Tomin:D13:47
Tominmiun thinkpadissähän ei ole muuta ongelmaa, kuin että se on aika lämmin13:48
Tominei siis sammuile (ainakaan vielä)13:48
Tominja nuo tahnat eivät ole ikuisia, joten kyllä niitä pitää joskus vaihtaa13:48
elias_aNäitä bugiraportteja on aika paljon: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/75168913:50
lubotu3Ubuntu bug 751689 in linux (Ubuntu Precise) "[Lenovo Thinkpad x201s] Overheat due to slow fans when on 'auto'" [Critical,Confirmed]13:50
elias_aTomin: Mistä tiedät että siellä on tahna eikä tarra?13:50
Tominen tiedäkään, mutta eikö ne tarratkin kulu?13:50
elias_aJuu. Vähän samalla tavalla kuin ratakisko.13:51
Tominjaha, noh ehkä sitten kannattaa jättää thinkpadit kauppaan ja ostaa jotain muuta13:52
elias_ahttp://www.infineon.com/dgdl/Infineon-AN2002_12_Aging_stability_heatconducting_paste-AN-v1.0-en.pdf?fileId=db3a304412b407950112b40eed2e12cd13:55
elias_aTomin: Eipä ole thinkpadeille korviketta.13:55
elias_aDellin tapilliset koneet on ihan kuraa verrattuna thinkpadeihin.13:56
teprrrt4xx-sarjan thinkpädien pädi on täyttä kuraa14:02
teprrritkettää14:02
elias_ateprrr: Mikä "pädi"?14:05
TehdastehdasTomin, lämmönjohtotahna kuivuu tähän kuntoon miljoonissa koneissa, ja Linux-kernel haaskaa lukuisat mahdollisuutensa estää käyttäjän istunnon tuhoutuminen sen takia. Linux-kernelin parantaminen on helpompaa kuin miljoonien läppäreiden lämmönjohtotahnan vaihtaminen.14:06
elias_aTehdastehdas: Ja aiheellisempaa.14:06
elias_aTehdastehdas: Kaikkiaan tuossa bugin keskustelussa paistaa taas läpi perusongelma: bugiin vastaa sääntöuskovainen fakki-idiootti, joka ehdottaa kaikkea muuta paitsi vian korjaamista.14:07
Tomintestasitteko miten käy, jos tuulettimen pakottaa täysille?14:08
Tominjärjestelmä on kokonaisuus14:10
TehdastehdasJoitakin vuosia sitten yritin, mutta ei mennyt täysille jostakin syystä. Voisin taas kokeilla, mutta miksei kernel kokeile, kun kerran osaa ja tietää lämpötilan14:10
Tominmutta toi tuuletin ei pyöri tarpeeksi kovasti on helppo testata, jos sen saa pakotettua täysille14:10
Tehdastehdasuskoin muiden kokeilemia lukemia osoitteessa http://www.thinkwiki.org/wiki/How_to_control_fan_speed14:12
elias_aTomin: Onko sulla lueton ymmärtämisessä ongelmia?14:13
elias_aLuetun...14:13
Tominöö?14:13
elias_aTomin: Noista kahdesta bugiraportista käy ilmi se, että sen tuulettimen pakottaminen täysille ei onnistu. Se on osa tuota bugia.14:14
Tomintuo disengaged ei toimi vai?14:14
Tominhmm, niin tossa 75168914:15
Tominjoo, siellä sitä näkyy testatun14:15
Tominnähtävästi lenovon pitäs korjata laiteohjelmistonsa sit14:16
elias_aKyse on siitä, että se toteutus ei ole standardi.14:17
Tominmiten se vaikuttaa?14:17
elias_aMikä tahansa korjausyritys, joka pitää sisällään oletuksen siitä, että toteutus on standardi epäonnistuu tästä syystä väistämättä.14:17
Tominmillä tavalla se ei ole standardi? siksikö, että laiteohjemisto säätää tuulettimen?14:18
elias_aTehdastehdas: Liittyy asiaan: http://www.omgubuntu.co.uk/2011/11/linux-power-regression-overheating-problem-on-thinkpad-fixed14:21
elias_aTomin: Sandy bridgen ACPI-toteutus poikkeaa jonkin verran muista/aiemmista. Tuo ongelma ymmärtääkseni palautuu siihen.14:24
Tomintiedän, että se eroaa, koska silloin esiteltiin "power gating" ja prossua voidaan "nukuttaa" kun sitä ei edes hetkellisesti kaivata (joo, ei ollut kovin oikeita ja teknisiä termejä nyt)14:27
TominT61 purettu ja kasattu, katotaan miten lämpeää nyt (miun "ammattitaidosta" riippuu aika paljon tietysti)14:41
Tominmutta voihan se olla, että tuo BIOSin/thinkpad-acpin tuulettimenohjaus vois toimia fiksumminkin14:41
Tominsitäkin pitäs vähän miettiä miksi tuota disengaged-tilaa ei sitten käytetä nykyisellään14:42
Tomintahnalta tuo tavara tuolla koneessa muuten näytti, paitsi piirisarjan päällä oli vähän omituista tavaraa ja omituisen paljon14:44
Tominja tää on siis ostettu muutama vuosi sitten kannettavia kunnostavalta firmalta, että ei välttämättä ollu alkuperäset tahnat14:44
Tominmutta se mistä tää keskustelu lähti, niin noiden tulosten perusteella miustakin kuulostas loogiselta, että raportin tietokoneen jäähdytyksessä on myös laitetasolla jotain pielessä, koska lämpötilat ovat niin kovat (70°C) myös kevyessä rasituksessa14:49
teprrrelias_a, touchpädi siis14:49
teprrrennen (ja uusimassa sarjassa taas) oli fyysiset näppäimet siinä. 4xx:ssä on "clickpad"14:50
Tominse ei poista sitä mahdollisuutta etteikö se tuulettimen ohjaus voisi toimi paremminkin, mutta sitä on (minun) mielestäni aika turha selvittää, jos koneessa on isompia ongelmia14:50
TominT61 on nyt idlessä työpöydällä, prossu on noin 50°C ja tuuletin ei pyöri14:51
Tominno nyt alko pyöriä ja laitoin myös asentamaan päivityksiä14:53
Tominlämmöt ei oo noussu, tuuletin vajaa 3000 rpm14:53
anacronjust sain tällä viikolla thinkpadin14:54
anacronei oo kyllä ikinä ollu linuxin kanssa näin helppoa14:54
Tominh264 (1080p) yle areenasta, lähmpötilat noin 65°C (kävi kyllä aiemmin 75°C en tiiä miksi) ja tuuletin noin 3300 rpm, pitää kokeilla myöhemmin cpuburnia15:04
Tomin(ja video oli tietysti 720p, koska areena :P)15:06
Tominpistin kaksi burnP6:sta pyörimään ja annoin lämpöjen nousta, siinä vaiheessa kun sano, että 99°C suljin nuo ja tuuletin pyöri 3700 rpm15:49
Tominpitää kattoa miten vaikuttaa jos pakottaa tuulettimet täysille15:49
ThaurwylthEi liity mitenkään mihinkään, mutta mitä tarkoittaa 1080p 720p video?16:16
ThaurwylthElementin koko on 1080p ja sen sisällä näkyy 720p video...?16:17
Tominei vaan se video on 720p, luulin aluksi että se olisi ollut 1080p, mutta ei tietenkään ole, kun ei sellaista Areenasta saa16:20
ThaurwylthAsia OK!16:21
Tominja en rupea väittämään, etteikö sitä tuuletinta voisi ohjata fiksumminkin, mutta olen kyllä samaa mieltä siitä, että siellä voi olla jotain ongelmaa jäähdyttimen ja prosessorin välisessä "lämpöyhteydessä" (anteeksi, aivot vähän jäässä, yritän kirjoittaa kelalle selitystä, kun eivät ymmärrä asioita...)16:22
Tominhöh, echo: kirjoitusvirhe: Virheellinen argumentti16:33
Tominaa, level unohtu16:34
Tominmutta virhettä ilmottaa silti...16:36
Tominjaa, pitäs salliakin toi ensin16:38
Tominheh, pistin disengaged niin tuulettimen rpm pysähty lukuun 3585 rpm ja mutta kuulostas kyllä siltä että nousi vielä senkin jälkeen ihan jonkin verran eli ei taida anturi osata mitata16:44
Tominehkä ihan hyväkin, jos tuota tuuletinta ei ole tarkoitettu sellaisille nopeuksille16:44
Tominahaa, nyt nous yli 4700 rpm16:44
ThaurwylthRön rön.16:45
Tominno nyt pyörii tuuletin vajaat 4800 rpm, ajossa kaksi BurnP6:sta ja lämmöt nousee16:46
Tominkannattaa toki muistaa, että cpuburn on suunniteltu lämmittämään prosessoria mahdollisimman paljon eikä vastaa mitään todellista käyttötilannetta16:47
Tominmutta sillä on ihan hyvä testata jäähdytystä16:47
Tominonko joku muuten kokeillut mikä on tuulettimen maksiminopeus mihin se automaattisesti nostetaan Windowsilla? luottaako sekin tuohon laiteohjelmistoon}16:48
Tomins/}/?16:48
Tominnyt on ollut jo jonkin aikaa 87°C, mutta eiköhän se vielä tuostakin nouse16:50
Tomintuossa selitys miksi ei lukenut sitä tuulettimen nopeutta välillä: "For some reason, the embedded controller may stop updating the tachometer registers while entering or exiting disengaged mode in some ThinkPad firmware versions"16:52
Tominveikkaanpa, että lenovolle tuo disengaged on jokin ei tuettu tila, jota ei sitten normaalisti myöskään käytetä eli ajatellaan, että sen 7-tilan pitäisi riittää16:53
Tominnyt 89°M16:53
Tomins/M/C16:53
Tomineipä menny yli 90°C nyt (vaihteli noiden kahden välillä), taidan olla kiusannut tuota yhdelle illalle tarpeeksi16:56
Tominsammutin cpuburnit ja pistin auto:n päälle, aika äkkiä tippu lämpötilat 50°C eli ihan normaalisti tuntuu kuitenkin toimivan16:59
Tominja tolla disengaged-tilalla näkyy olevan vaikutusta tuohon tuulettimen nopeuden lukemiseen, en tiedä miksi eivät ole laiteohjelmistossa käyttäneet sitä sitten16:59
Tominjoo, tää oli miun puolesta tässä, käyttäkää näitä tuloksia miten haluatte17:00
TehdastehdasOli mielenkiintoinen testi.18:04
elias_aTomin: T61 on niin vanha että siinä ei ole kyseessä olevaa ongelmaa.19:24
elias_aTomin: Mullakin on pojalla T61 käytössä ja siinä pysyy lämmöt kurissa teki mitä teki.19:25
Tekno_mul on t61 kans19:25
Tekno_mist puhutte19:25
elias_aLämmöistä.19:26
Tekno_ok19:26
elias_aLue loki.19:26
Tehdastehdas_mitäs kun "echo level 7 > /proc/acpi/ibm/fan" palauttaa "bash: /proc/acpi/ibm/fan: Lupa evätty"19:50
Tehdastehdas_ja sudotettuna sama juttu19:51
Tominkoska "sudotit" sen echon19:51
Tominecho level 7 |sudo tee /proc/acpi/ibm/fan19:51
Tominelias_a: no luulenpa, että sitten canonicalilla ei ole töissä porukkaa, joka osaisi tuon jutun ratkaista19:52
Tominmuutenkin niillä vähän mitään raudan/ytimen asiantuntijoita19:53
Tehdastehdas_Tuuletin disengaged toimii Lenovo W500 - enpä ole tuota ääntä ikinä kuullut19:54
Tominolinpas epäselvä, siis kun kirjoittaa sudo echo jotain >> jonnekin, niin tuo sudo ulottuu vain tuohon echo-komentoon. ohjausmerkin tulkitsee komentotulkki ja se toimii edelleen käyttän oikeuksin19:54
elias_aTomin: Tuossa olet oikeassa. Ubuntu on tosin niin iso distro, että jos sen devaajat rutisevat jotain kernelin kehittäjien suuntaan, asioille tehdään jotain.19:54
Tominse voi olla19:54
ThaurwylthToimivatko muuten AMD lanseeraamat uudet aivan käsittämättömän kuulit prosessointi- ja muistinhallintaominaisuudet jo ihan pakasta uusimmissa kerneleissä / Ubuntun alla pyörivissä tunkeissa?22:34
Tekno_tunkeissa22:35
ThaurwylthSellaisen huhun taisin kuulla, että jonkin ominaisuuden suhteen saavutettiin jokin virstanpylväs tuossa keväällä 2015, siis Linux-kernelissä.22:35
ThaurwylthHSA Heterogeneous System Architecture on se AMD homma, siitä HMA tuli uutisen mukaan käyttöön 3.19 Linux kernel mainlinessä. Sitä muistelin.22:38
ThaurwylthOli muuten HMM.22:39
ThaurwylthMutta joo, jos jollakulla on hyvä kokonaiskuva noiden HSA näppärien tai kankeiden lisäominaisuuksien käytettävyydestä Linux-puolella, niin saa kertoa. Tietysti erityisesti Ubuntussa, mutta osahan tuosta on kai Ubuntusta riippumatonta hommaa.22:41

Generated by irclog2html.py 2.7 by Marius Gedminas - find it at mg.pov.lt!